DUTCH book, DUTCH review!

Taal is zeg maar echt mijn ding
Auteur: Paulien Cornelisse
Gepubliceerd: April 2009
Pagina's: 231 pagina's

"Paulien Cornelisse schrijft over taal. Niet over hoe het zou moeten, of hoe verschrikkelijk het is dat er mensen zijn die 'groter als mij' zeggen. Nee. Het gaat over taal zoals die op dit moment gesproken wordt. Dat is soms walgelijk, en soms aandoenlijk. Wat volgens Paulien Cornelisse in ieder geval vaststaat, is dat mensen bíjna nóóit zeggen wat ze bedoelen. ('Als ik even heel eerlijk ben' lijkt de opmaat tot vriendelijk commentaar, maar is meestal de inleiding tot keiharde kritiek onder de gordel).Veel mensen vinden dat wij ons vooral door het gebruik van taal onderscheiden van de wilde beesten. Paulien Cornelisse ziet taal niet als een teken van civilisatie, maar meer als een voortzetting van omgangsvormen uit de oertijd. We zijn nog steeds bezig elkaar te vlooien en tegen elkaar te gillen, alleen doen we dat nu op een veel ingewikkelder manier. Je hebt ook mensen die niet willen toegeven dat de discussie inmiddels een ruzie aan het worden is. Die zeggen bijvoorbeeld: 'Grappig dat je dat zegt,' terwijl het helemaal niet grappig is."

Dit is zo'n ontzettend leuke boek! Paulien schrijft hoe onze taal door de jaren heen veranderd is en dit door haar eigen ervaringen. Het leest ontzettend lekker en ik heb het dan ook echt in 1 dag uitgelezen. Heel veel dingen in het boek zijn herkenbaar in mijn eigen leven en daar moest ik dan ook ontzettend hard om lachen. Heel erg humoristisch geschreven! De tekeningen in het boek vind ik een beetje apart, ze hebben namelijk nooit iets te maken met het verhaal. :P

Leuk om mee te nemen op vakantie of gewoon lekker om te lezen in de trein...
Au Revoir,
Nina